12 December 2011

Coretan Freestyle : BAHASA KRONIK

Dalam beberapa hari aku tidak mengupdate blog ni, al-maklumlah kerja-kerja menaik taraf blog tengah dijalankan dan hasilnya adalah seperti yang anda lihat, masi mengekalkan konsep simple macam dulu-dulu juga bah!



Ok, itu semua tidak penting, sekarang aku mau cerita pasal penyakit bahasa cuteManja/ cuteSengau/ atau bagi aku ini adalag BAHASA KRONIK (BK) . Korang pernah terima atau terbaca bahasa orang parah tahap kronik? Tidak kira lah di sms, e-mail, facebook, di mana-manalah. Mesti korang tidak tahu apa benda aku merepek ni..hahahaha Maksud aku bahasa “cute sengau” bahasa yang rusyak rosak atau senaja dirosakan atau bagi aku bahasa perasan cutemanja.hahaha . Masi tidak paham lagi? Cuba baca dialog di bawah ni :


WTF  : OIt ! HeY NuCk keWNaL NuN AwaCK BolerH ?
Me     : Huh ? Ohhh ...
WTF  : SoH , AwAck DuCk MaNeRW , UmOXx AwaCK BaPerW ?
Me     : kjg , 17 .
WTF  : ArE SaL NuN AwACK NhEe SorMBowng SanaRD ?
Me     : Huh! =='
WTF  : KawO InGaRt KaWo BaGush SanArd KHeeR , BerLaRGark , SormBornG , Bajet Nuck MaRMPoZ                            GOdIeeYaa PhUii !!
Me     : Oke .
*After a few Minute Later =='
WTF  : AwAck ToWiEe ArhH , SaiYer MeMaEN JHeeE TaRk BeTOrl TowieE YerHh 
Me     : K .
WTF   : AwaCK YerrH POwNG JUnGUn ArHh SoRMBOwnG NuN TiTTEw .. 
Me      : ( Aperw Bubbee ayartt Koh NiH Arhkoe Tak pUrhamm Larhhh BunckSart ! )
WTF   : ape yang awak anta saya tak paham !
Me      : Tau pun..abistu kau ingat aku paham ke bende yang kau anta SETANNN.. ! 


Lihat, apakah perasaan anda sebagai pembaca ayat-ayat rusak tahap kronik ini? Apa yang ada didalam pikiran anda setelah membaca dialog di atas? jadi mesti korang faham apa maksud aku BK?. Pengguna bahasa rosak tahap kronik ini perlu menerima rawatan ASAP (as soon as possible), asap bomoh pun boleh juga, janji menerima rawatan yang sepatutnya. Kalau tidak di rawat secepat mungkin,akan merebak turun temurun sehingga beberapa generasi dan kesannya kepada penerima yang normal adalah akan menerima masalah tekanan mental yang serius di samping masalah keguguran rambut yang ketara.

Aku betul-betul bengang kalau terbaca/menerima/ternampak benda-benda macam ni, ntah la, apa yang ada di otak orang-orang macam ni, adakah mereka merasa mereka comel? manja? bila berkata-kata dengan style BK?ohhhh yaaa berkemungkinan juga, tapi bagi aku, TIDAK!! Tidak sama sekali, ini satu penyakit yang aku sifatkan sebagai parah! dan akan merosakkan bahasa!

Susah sangat ka menggunakan  bahasa yang betul dan mudah di fahami? Ohhh adakah memang mereka mempunyai masalah tatabahasa yang teruk?? Yaaaa berkemungkinan juga.. boleh di pertimbangkan kenyataan itu tapi bagi budak-budak baru mau meningkat remaja, kalau sudah akil baligh, tapi masi menggunakan ayat-ayat BK,wtf? TIDAK boleh di pertimbangkan dan patut di istiharkan PARAH! lagi-lagi kalau umur sudah separuh jalan. Contohnya, mungkin situasi berkrnalan di laman social, umur tipu-tipu, bahasa punyalah cute manja, “u kat neR?tak windu kat kiteW?” “sYanK, bilEw nak ajaxx kitEw kuAr?” perghhhhhh bikin cari ni bai. Tapi di sebalik ayat-ayat cute manja, rupanya seorang makcik@pakcik umur separuh jalan.hahahahaha ini lagi parah.parah yang bertindih-tindih.hahahaha

Kepada anda yang membaca blog ini, ini hanya sekadar pendapat peribadi, luahan hati dan bukan ditujukan kepada sesiapa, hanya berpegang kepada prinsip “sharing is caring”(*asi ka juga ni?) dan lagi perhatikan sekeliling anda, kalau anda terlihat orang yang terjangkit atau penyebar atau pembawa penyakit Bahasa Kronik, bimbing la mereka menuju jalan yang benar ingatkanlah mereka supaya menggunakan bahasa yang betul, kalau kurang betul pun, sekurang-kurangnya boleh dipahami dan tidak menyulitkan para penerima mesej mereka. J

1 comments:

SERACURLYLA said...

aku paling dak suka bahasa chantik2 tu.. xpandai aku baca.. maklumlah..

Post a Comment