22 November 2012

DEWAN FREEMASON DI KOTA KINABALU, SABAH



Secara ringkasnya FREEMASON adalah pertubuhan persaudaraan yang muncul dengan  asal usul yang kabur antara akhir abad ke-16 hingga awal abad ke-17. Pertubuhan ini kini Wujud dalam berbagai-bagai bentuk di seluruh dunia, dengan keahliannya dianggarkan sebanyak sekitar lima juta (termasuk sekitar 480,000 orang di England, Scotland dan Ireland sahaja, serta lebih kurang dua juta orang di Amerika Syarikat). Pertubuhan Freemason yang wujud dalam pelbagai bentuk berkongsi prinsip dan pandangan moral dan metafizik yang sama, lazimnya mereka berkongsi kepercayaan kepada satu Makhluk Agung (Supreme Being).

Freemasonry ditubuhkan secara rasmi oleh tokoh Yahudi, Adam Wishaupt di Kota London, 1717. Ia kemudian diperkuat oleh Albert Pike , seorang general Amerika (1809-1891). Intisari gerakan Freemason ialah:

1. menghapus semua agama,

2. menghapus sistem keluarga

3. mengkucarkacirkan sistem politik dunia

Hasil drpd gerakan ini telah mencetuskan tiga perang dunia, tiga revolusi (termasuk revolusi Perancis), melahirkan tiga gerakan utama (Zionisme, Komunisme, dan Nazisme)
Rujukan: Bernard E Jones, 1982. Freemason's Guide and Compendium. London & Henley, Harrap Ltd


Prinsip dan aktiviti utama

Freemason seringkali dipanggil sebagai "persatuan rahsia". Bagaimanapun bagi ahli Freemason, persatuan mereka lebih tepat sebagai persatuan yang hanya boleh difahami oleh orang tertentu kerana sesetengah aspeknya adalah sulit. Pada kurun ke-21, persatuan ini menjadi tidak lagi rahsia (lebih terbuka) dan lebih kepada "persatuan yang mempunyai rahsia". Aspek sulit dalam persatuan moden ini adalah pengiktirafan sesama ahli dan sesetengah elemen ritual. Walaupun ia sebuah organisasi yang pelbagai, kerja amal masyarakat dan memelihara persaudaraan sesama ahli masih menjadi perkara pokok.

FREEMASON DI SABAH

Freemason merupakan organisasi yang sudah wujud di Malaysia sejak sebelum merdeka lagi sehingga kini. Dewan freemason terdapat di banyak tempat di Malaysia, tapi tidak disedari akan kewujudannya kerana sikap rakyat yang tidak ‘alret’ atau terlepas pandang dan juga  kerana
 keberkesanan organisasi ini bergerak secara senyap dan penuh kerahsiaan. Penubuhan Freemason di Malaysia adalah Sah di sisi undang-undang, kerana pertubuhan NGO ini adalah berdaftar, dan berselindung disebalik aktiviti-aktiviti kemasyarakatan, memberi bantuan kepada kebajikan, rumah anak yatim, dan sebagainya.

     Salah satu tempat freemason bertapak adalah di Kota Kinabalu, Sabah. Lokasi dewan yang strategik iaitu berada di kawasan Bandar Kota Kinabalu berhampiran Karamunsing Shoping Complex. Pertama kali mencari info tentang freemason, terlintas di fikiran, adakah sudah wujud organisasi ni di sabah.. dan setelah membuat sedikit kajian ringkas, dan melihat dengan mata kepala sendiri, saya yakin, memang ada dan suda wujud sejak sekian lama Organisasi Freemason ini. Ramai yang tidak peka dengan kewujudannya di sini, mungkin kerana sikap tidak ambil peduli, dan mungkin tidak perasan akan kewujudannya termasuklan kurang ilmu pengetahuan tentang apa sebanarnya FREEMASON secara halus.

   Sangat pelik kerana jarang terlihat kelibat orang di kawasan dewan tersebut, dan wujud dalam fikiran bermacam-macam persoalan, apakah yang akan dilakukan oleh organisasi ini, keberkesanan tujuan ia di wujudkan, sudahkah meresap pahaman gerakan ini, adakah gerakan mereka hanya pada waktu malam? Subuh? Atau hanya akan ada perjumpaan pada tarikh-tarikh tertentu? Persoalan demi persoalan, ini meyakinkan kita bahawa organisasi ini memang sangat berbahaya dan penuh dengan kerahsiaan.

  Melihat Keadaan dewan yang sunyi, tanpa pengunjung, sentiasa tertutup, umpama tempat tidak berpenghuni, terlindung oleh papan tanda iklan yang besar (mungkin senaja di pasang bagi mengaburi) tidak hairan lah, mungkin ada diantara penduduk Kota Kinabalu yang langsung tidak perasan akan kewujudan organisasi freemason ini.

  Teringin juga masuk dalam dewan ni melihat apa yang ada dan apa yang mereka lakukan, tapi mungkin baik tak payah masuk, tanpa iman yang kuat takut kita terpengaruh pula. Ya la, untuk pengetahuan semua, ahli-ahli freemason ni bukan orang cikai-cikai, kebanyakan dari golongan elit, dato-dato, kira orang-orang atasan la. Sedangkan orang-orang atasan pun boleh terpengaruh, menjadi ahli freemason “siapa la juga sia ini, hanya urang biasa, kuli-kuli sahaja”  takut pula plak terpngaruh sama :D itu pun kalau boleh masuk, ingat pasar ikan ka tu suka hati mau masuk-masuk.. lupakan keinginan mu itu nak. Mari sini tulung mama tanam ubi tua.. ok off topic merepek suda…


So tanpa membuang masa jom layan gambar di bawah, biar gambar menceritakan segalanya.. 

Google map. (klik gambar untuk tgk lebih jelas
  
Inilah dia dewan Freemason, bersebelahan
kompleks shoping karamunsing

Papan iklan besar yang di pasang bagi mengaburi pandangan
akan kewujudan Dewan Freemason ini

Lambang Jangka Lukis pada pagar masuk Utama

Tingu2 ada apa di sana..
  



Sedikit Info:
  
Islam dan Freemason

Sesetengah ulama Islam menegaskan adalah tujuan utama Freemason ialah mengambil kembali tanah Palestin dan membina kembali Haikal Sulaiman di bawah runtuhan Masjid Al-Aqsa, kemudian akan melebarkan pemerintahannya ke Syria, Iraq, Jordan, Mesir dan terus menuju ke Al Madinah di Arab Saudi. Pergerakan ini didakwa dibentuk bagi mengembangkan fahaman Yahudi dengan cara bergiat cergas di dalam bidang pendidikan, politik, budaya dan sosial.

Gerakan ini berkembang di seluruh dunia termasuk di negara-negara Islam seperti Turki era Mustafa Kamal Ataturk. Freemason juga berkembang luas di Mesir, Maghribi, Lubnan, Malaysia dan lain-lain. Gerakan ini dikaburkan melalui kegiatan amal seperti membantu keluarga yang miskin dan menganjurkan pertunjukan amal untuk disedekahkan kepada mereka yang memerlukan.

Gerakan ini jelas nyata memperjuangkan kewujudan negara Israel dan Yahudi di bumi Palestin antara tahun 1940an dan 1970-an. Lantaran orang Islam bersikap anti-Freemason, anti-Semitisme dan anti-Zionisme. Ada yang mengaitkan Freemason dengan Dajjal yang akan hadir pada akhir zaman. Ini berdasarkan simbol Free Masonic yang dikenali "Satu Mata Melihat Semua" (All Seeing One Eye) dikatakan menyerupai Dajjal bermata satu.


Untuk pertanyaan lanjut KLIK SINI :) taip key-words, apakah freemason..kompom akan menjawab segala persoalan..

Kesimpulannya, saya bukan ahli freemason dan juga bukan pengkaji freemason, hanya mengikuti perkembangan tentang freemason dengan tujuan agar tidak terjebak secara halus mahupun kasar. Akhir sekali dari pesanan penaja, JANGAN TERJEBAK DENGAN ORGANISASI NI!!! BAIK KITA P SOLAT BERJEMAAH DI SURAU RAMAI-RAMAI...ISLAM ITU INDAH... k bai..

50 comments:

Anonymous said...

Kira2 bila Dewan Freemason ini dibuka?? :)

PG CRONIC said...

arrr itu tidak pasti plak.. coz sejak aku tahu, dewan tu memang suda wujud.. nanti kita kaji sama2 k.. :)

Unknown said...

bos..kalau kaji ajak aku ya..sbb aku ada was2 sikit sma member aku sorang ni..tp aku buat dono jer...

Pendekar Halimunan said...

bro sekalian , ak da lama kaji ni barang. and ni mmg wujud, sbenarnya d sabah ada 3 suda, since 1951. prtama sekali d kk, ada lagi d sandakan, and yg last d beaufort.

Unknown said...

Yg d Beaufort tu d mana lokasi dewannya

Unknown said...

Necromancer namanya

PG CRONIC said...

All Saints School , Jesselton , North Borneo 1950
Chartered Bank Chambers , Jesselton, North Borneo 1957
Kinabalu Masonic Hall , Jesselton, North Borneo 1963
Kinabalu Masonic Hall , Jesselton , Sabah, Malaysia 1965
Kinabalu Masonic Hall , Kota Kinabalu , Sabah , Malaysia 1972

hijauku said...

Antara buku2 kajian berkenaan freemason ni kita boleh baca hasil karya ibnuyaacob..maksud2 simbol dia,upacara2 di dlm dewn freemason dn bnyk lagi pembongkaran2 berkenaan freemason ni.d kk ada dijual buku2 tersebut.

hijauku said...

Antara buku2 kajian berkenaan freemason ni kita boleh baca hasil karya ibnuyaacob..maksud2 simbol dia,upacara2 di dlm dewn freemason dn bnyk lagi pembongkaran2 berkenaan freemason ni.d kk ada dijual buku2 tersebut.

Unknown said...

apa lah kebaikan ikut freemason tu?

Unknown said...

omg..sy thu psl freemason sbb sbb mak angkat sy yg crita..tpi sy x tau pn yg drg ni dkt jk..seram sjuk pla

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

I have walked past the Lodge entrance. A pity no one was in attendance.
I will be in Sandakhan in May as well as at Likas for the Marathon
It would be nice to meet a brother.
S & F regards from NZ
Doug

Unknown said...

Lama sudah dewan freemason ni. Dulu dewan ini dibuat dari kayu dan simen. Ibu bapa kawan saya dulu tukang jaga dewan ni. Tahun 80’an-awal 90’an masa saya budak lagi, selalu datang main sini. Dalam dewan tu banyak bendera bermata 1. Ada pedang, ada replika tali gantung yang pendek, dan yanh paling menarik..ada 1 kotak kecil yang ditutup kain hitam dalamnya ada tengkorak manusia beserta 2 tulang besar. Mak kawan saya kata tengkorak tu ialah orang yang bawa masuk freemason ke sabah. Tdk juga menakutkan. Sekali-sekala akan ada perjumpaan dan prang yang datang kebanyakan berkereta mewah dan ada juga orang barat dan luar negara. Makananan yang dihidangkan juga sedap-sedap belaka.

Unknown said...

How do i want to join freemason?

Unknown said...

ryan yew tell me more about what you see there

Unknown said...

Di sandakan sebelah mana kwsn terletaknya bangunan freemason?

Unknown said...

KALAU DI SABAH APALAH TUJUAN DAN MISI FREEMASON NI ? SB KLU DI LUAR NEGARA DRG MAU HURU HARAKAN AGAMA / KACAU POLITIK ..KLU DI KK TU APA LA AKTIVIT DRG ? SB X JUGA ADA KACAU BILAU AGAMA POLITIK YG TAHAP TERUK SETAKAT NI. KALAU BENARLAH FREEMASON NI ADA MOTIF DAN MISI YG TIDAK BAIK DAN ADA NIAT UTK JADI MCM YAHUDI PUNY KEJAM KENAPA YA DEWAN TU MASIH BERTAHAN , SB KERAJAAN DAN POLIS SDH PASTI AKAN AMBIL TINDAKAN SEKIRANYA ADA PERTUBUHAN SEPERTI ITU.MAKNANYA DLM FREEMASON NI MMG ADA ORG KUAT KERAJAAN LAH,DAN DILINDUNGI OLEH PIHAK BERKUASA .DEWAN DAN PERTUBUHAN ITU SANGAT KEBAL LAH KN . SEKALIGUS PERTUBUHAN INI MENEWASKAN PERTUBUHAN LAIN YG ADA UNSUR GANAS ,GENGSTER,PEMUJAAN DAN SEBAGAINYA.WAH MMG HEBAT.SELAGI DRG X KACAU KITA CUKUPLAH BIAR LAH DRG ENJOY DLM DEWAN TU ... AGAKNYA TU DEWAN BOLEH SEWA KA TU ARHH... BIKIN WEDDING

Unknown said...

Don't have to join this bullshit race. You better stay with what race you already been. This race will ruin your life and family

hasya nayla said...

salah satu bukti paling besar wujudnya kekuatan freemason d kk ialah bangunan pentadbiran kerajaan sabah , yg paling tepat tempat datuk seri shafie apdal skrg ni. Bila pandangan dr atas bangunan itu terlihat seperti mata. Dan mata itu lambang kepada freemason , new order - mata satu .

Unknown said...

Kan dlm article tu cakap pertubuhan ini sah di sisi undang2.dan berselindung di sebalik nama amal kebajikan

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
joskirin said...

Kalau freemason malaysia ni NGO berdaftar, kita boleh tahun banyak maklumat mereka melalui Register Of Society (ROS).

Jimmy.011067 said...

Buli ba kalau kau

Unknown said...

di sandakan dimna lokasinya

Sean said...

freemason ni bagi yg tak tahu,sama seperti iluminati..freemason utk org politik..iluminati selalunya utk artis,pelkon,pemuzik dan siapa2 yg mau naik cepat kaya..mau jadi ni ahli,senang sja .jual jiwa kita pada syaitan..dan iinstall MK Ultra dalam otak kita..diorang akan kawal otak kita..cara untuk berjaya dalam hidup..tapi kena ingat,sekali kamu masuk,kamu xakan dapat keluar..dan kalau kamu ingkar apa yang disuruh,kamu akan dijatuhkan..percaya la..sebab sya dalam group ini juga.

Unkown said...

Di youtube pun ada cakap mcm kau ckp .. btl kah kau ahli dorang?

eksen said...

sandakan di jalan cecily..ada gereja nampak usang..tu kubu utama..

Unknown said...

Sya da jd ahli nya. Tiada apa juga tu, semua yg negatif tu sekadar fitnah saja.

Unknown said...

Bole kopi2 kah.. Jumpa bincang2

Unknown said...

mcm mana mau join ? šŸ˜‚

Anonymous said...

Yang Buat Tu Bangunan Kerajaan BN, Ketua Menterinya Si Musa Aman...Sayang Juga Klu Di Biar itu Bangunan Kosong. Bgs Lah Bha Di Isikan Oleh Ketua Menteri Dr Parti Warisan...Lagipunkan Itu Bangunan kepunyaan Rakyat Bha Itu.

Unknown said...

Mcm mna mau join ?

Unknown said...

Siapa ahli yg bernama di Sabah

Unknown said...

Muslim boleh join

Manukaran said...

Saya dari kk... Macam mana mahu join jadi ahli?

Unknown said...

Apa lh dapat klau ikut ni?

TheObserver said...

Hi fellers,well FMs memang sangat influencing.
It’s all about Power and not you mahu join dapat join ini Bukan club kereta Atau rempit.

In order to join you need to be one of the powerful and influential Person to qualify be in FMs.
You’ll be dead if Organisation want you to be dead. Case will never be handle even for the world government. This is Power.

Why?

70% of Money in the world is under FMs control and game,30% is the people like Bill Gates Mark MaYun or whoever the fuck you know in the face of this planet.

Illuminati is for “Money&Fame”
Freemason “Power&Influence”

FYI:When you joined,you’ll see the True Knowledge of this planet and the Truth of everything.

Habel said...

How to

Unknown said...

Jd mcm mna mw join

Sirhan93 said...

Sila tgok d youtube ustaz auni mohamed,baru kamu tau sejarah freemason ni

Unknown said...

Hallo

MUHAMMAR GHADAFI ABDUL GAFAR said...

BAGUS KITA BUAT PERSATUAN.. UNTUK HAPUSKAN FREEMASON YG ADA DI SABAH NI..
DORANG NI ADA AGENDA YG TIDAK BAIK.. UMPAMA ADA UDANG DI SEBALIK MEE..
FREEMASON NI... KERABAT2 DAJJAL

Zen said...

Boleh dapat Duit ka kalau join freemason???

Unknown said...

0138166649 pm me

nicholas said...

Join the Illuminati to become rich and famous are you business,Man or woman, politician,you need a promotion in office.are you,musician,pastor,lawyer,actor,actress,banker army and you want to be on top and become rich and famous here is the solution grand to get higher in life and position of your job here is your chance now.You can achieve your dreams by being a member of the Great organisation so that all your dreams and heart desire can be fully in life.if you really want to be a member of the great organisation, contact us every new members are entitled with  sum of 10 millions and a brand new car of your choice and Golden talisman Ring and membership card and a free visa to travel to any country of your choice. in this organisation will help each other and protect each other too.if have any problem regarding anything someone fight what blog to you will are going to fight the person together.if you are interested contact us now whatsapp +2347051758952 or morganilluminatirich@gmail.com do not be afraid no human sacrifice if you also want to be brilliant person
pls publish my comment

Unknown said...

Salam dari perintah pencerahan yang hebat kepada negara bersatu dan kepada seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk menyertai komuniti orang yang tercerahkan, di mana anda boleh menangkap semula impian anda yang hilang, dan juga di mana anda boleh mendapatkan semula cahaya melihat kekayaan dan bahagia tanpa ada pengorbanan darah. Dan kami juga membayar sejumlah $550,000 untuk mendapatkan semua ahli baharu apabila mereka menyertai persaudaraan dan juga ke rumah pilihan dan lokasi anda dengan pelaburan dan peluang dalam hidup ini untuk menjadi terkenal.

FAEDAH DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU MENYALA LAMPU.
1. Ganjaran wang tunai sebanyak $550,000.
2. KERETA Impian Anggun baharu bernilai $150,000 USD
3. Membeli rumah idaman di negara pilihan anda.
Perundingan selama sebulan dengan 5 terbaik di dunia.
Pemimpin dan 5 selebriti paling penting di dunia. Jika anda berminat sila hubungi alamat e-mel sebelum ini = illuminatiworldwideorder@gmail.com atau wahtsapp kami +12529306744



https://www.gaia.com/article/what-is-the-illuminati

Unknown said...

I will decided it wasn't a big deal point of the way to successful

anjir said...

mau dibakar kaini semua ni dewan2 freemason ni kali,.ramai2 on mau kamu?

Post a Comment